З початком повномасштабного вторгнення морські порти України були заблоковані для цивільного судноплавства, прямі морські перевезення в Україну стали неможливі. Змінилися маршрути доставки та терміни перевезення.
Логістика морських перевезень під час воєнного стану
Україна має вигідне географічне положення. У наших країн-сусідів є вихід до моря. Тому нові шляхи доставки пролягли через порти Європи – в основному через польські Гданськ та Гдиню, через румунську Констанцію. Іноді використовують німецький Гамбург та голландский Роттердам, а також турецький Стамбул. (До речі, багато компаній, які виробляють і експортують генератори в Україну, мають свої офіси та склади саме в Стамбулі, а доставка генераторів з Туреччини в Україну в 2024 році має велику актуальність у зв’язку з військовими діями, які призводять до частих перебоїв в електропостачанні країни). Далі вантаж прямує автомобілем або залізницею в Україну.
Затребуваний у період воєнного стану маршрут у дунайський річковий порт Рені. На сьогодні це єдиний український порт, який приймає контейнерні суда. Доставка з країн далекого зарубіжжя здійснюється у Констанцію. Далі річковим судном контейнери можуть прямувати по Дунаю в Україну. Звісно, цей порт не має таких потужностей, як одеські порти, проте саме зараз виручає. Тільки в 2023 році було побито рекорд з доставки контейнерів Дунаєм.
Що треба знати при замовленні доставки морем під час воєнного стану
Оскільки європейські порти – це транзитні порти для українських вантажів, то необхідно враховувати низку факторів при замовленні доставки морем:
- Вантаж в Україну може прямувати у контейнері або перевантажуватись у тентовану машину. Який спосіб вибрати – залежить від характеру вантажу, можливості перевантаження вантажу з контейнера у машину, місця призначення вантажу в Україні. Часто доставка у контейнері дорожча, ніж перевезення з перевантаженням в автомобіль, оскільки здебільшого порожній контейнер потрібно повертати у європейський порт. Пробіг автомобіля рахується у 2 боки.
- При доставці вантажу у контейнері повинно бути достатньо безоплатних днів користування контейнером від судноплавної лінії, щоб уникнути додаткових витрат на демередж (понаднормоване використання контейнеру).
- При вивезенні вантажу потрібно оформлювати транзитну декларацію Т1. Це додаткові витрати.
- Вартість перевантаження з контейнеру в автомобіль залежить від виду пакування. Механізоване перевантаження палет обійдеться дешевше, ніж ручне перевантаження коробок.
До початку перевезення бажано надати досвідченому логісту параметри вантажу, вимоги до перевезення, щоб отримати коректний кошторис, оптимальний маршрут перевезення та терміни доставки.
Як змінились терміни морських перевезень під час війни
Перевезення вантажів морем завжди були доволі стабільні по часу, і кожен замовник міг приблизно розрахувати час, через який отримає свій товар. Проте зараз терміни дещо змістилися:
- через блокування Суецького каналу єменськими хуситами транзитний час доставки через мис Доброї Надії зріс на 10-14 днів
- все частіше блокуються українські кордони європейськими страйкарями. Це додає значні терміни (7-14 додаткових днів) простою автомобілів у черзі.
Наразі транзитний час по морю, наприклад, з Шанхаю у Гданськ складає близько 45 днів, у Констацію – 50 днів, у Рені може сягати 60 днів.
Оформлення вантажу у європейському порті займає 2-5 днів в залежності від завантаженості порту та підрядників.
Отже, в залежності від маршруту перевезення і ситуації на кордоні вантаж з Шанхаю в Україну може потрапити за 50-80 днів.
Як змінилась ціна послуги під час війни
Однією з важливих переваг морських перевезень була саме ціна. Протягом всього 2023 року ціна морської доставки залишалась дуже лояльною і становила, наприклад, за маршрутом Шанхай – Гданськ близько 1500 доларів США за 40ф контейнер. Проте зовнішні фактори вносять свої корективи. Блокування Суецького каналу у грудні 2023 року спричинило різке зростання ставок – у 4 рази. Наразі ситуація трохи стабілізувалась, проте ставки не повернулись на попередній рівень.
Також потрібно пам’ятати, що вантаж з європейського порту потрібно доставити в Україну. На ринку автомобільних перевезень з Європи також немає стабільності. Ставки ростуть через страйки та здорожчання палива.
Альтернативою автомобільного перевезення з Гданську в Україну може бути залізничне контейнерне перевезення. Термін такого перевезення з Гданську у Київ складає близько 18 днів. Даний спосіб дозволяє зекономити на перевантаженні, а в умовах зростаючих цін на автоперевезення, то і на вартості доставки.
Поки українські порти заблоковані через війну, логістичні компанії і клієнти змушені підлаштовуватись під ситуацію і діяти та приймати рішення щодо доставки, як кажуть, “за обставинами”.
Чи безпечні морські перевезення під час війни
Безпека перевезення по морю у європейський порт нічим не відрізняється від безпеки перевезення у довоєнну Одесу. З командою професіоналів Profi Cargo Service можна замовити доставку вантажів з далекого зарубіжжя, наприклад з Південної Кореї, Китаю чи Японії, і не перейматись за безпеку товару.
Що стосується воєнних ризиків на території Украіни – тут передбачати важко. Воєнні ризики звичайне страхування не покриває. Проте деякі страхові компанії розробили пакет послуг із страхування воєнних ризиків. Вартість страхування становить від 5% від вартості вантажу. Чи доцільно витрачати таку суму, щоб мати додаткову гарантію, – клієнт вирішує самостійно. Можливості на ринку страхування є.
Для порівняння, страхування вантажу від звичайних ризиків коштує в середньому 0,3% від вартості вантажу.
Як замовити морську доставку в Україну під час війни в 2024 році
Найпростіший спосіб – звернутися у логістичну компанію, яка пропонує в пакеті своїх послуг міжнародні морські перевезення.
Досвідчений логіст підкаже оптимальний маршрут перевезення, порекомендує спосіб обробки та доставки вантажу з європейського порту в Україну, детально проконсультує клієнта.
Чекаємо на Ваші запити.